Wymagania bhp na stanowiskach komputerowych - potrzeba zmian
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2009, str. 18-21
dr inz. Agnieszka Wolska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Postep naukowo-techniczny ciagle zmienia warunki pracy na stanowiskach komputerowych oraz daje mozliwosci nowych zastosowan sprzetu komputerowego. W artykule omowione zostaly te zmiany w swietle wymagan dyrektywy 90/270/EWG. Przedstawiono takze propozycje zmian w zapisach tej dyrektywy.
Telepraca - aspekty psychospoleczne
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2007, str. 12-14
mgr Andrzej Najmiec
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca zmienia dwa zasadnicze aspekty pracy: czas i miejsce. Wraz ze zmiana tych wlasciwosci zmienia sie wiele aspektow srodowiska spolecznego i organizacyjnego. Niniejszy artykul ma odpowiedziec na pytanie: co zmienia sie w srodowisku telepracy i co sprzyja wiekszemu zadowoleniu z telepracy i lepszemu samopoczuciu telepracownikow.
Telepraca - nowe problemy prawne do rozwiazania
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2007, str. 4-6
dr Barbara Krzyskow,
dr hab. Maria Konarska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca jest forma organizacji i/lub wykonywania pracy, za pomoca technologii informatycznej, w zwiazku z umowa o prace/zatrudnieniem, gdzie praca, ktora moglaby byc wykonywana w siedzibie pracodawcy, jest swiadczona poza nia, na podstawie stalych zasad. W wyniku przeprowadzonej analizy sytuacji prawnej telepracownika wskazane jest konkretyzowanie praw i obowiazkow stron stosunku pracy specyficznych dla tej formy organizacji pracy, a w szczegolnosci zapewnienie bezpieczenstwa i higieny pracy, przede wszystkim w ukladach zbiorowych i w umowach o prace.
Telepraca - lepiej w domu, czy w biurze?
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 3/2007, str. 6-9
mgr Andrzej Najmiec,
dr med. Bozena Kurkus-Rozowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca zwieksza szanse zatrudnienia osob niepelnosprawnych, starszych, kobiet w ciazy oraz mlodych matek. W stosunku do tradycyjnego systemu organizacji pracy zmieniaja sie dwie zasadnicze wlasciwosci pracy: czas i miejsce. Wplywa to na zmiane warunkow pracy, komunikowania, kontroli itd. Jednym slowem, zmienia sie prawie wszystko - poza pracownikiem. Jak oceniaja teleprace sami telepracownicy - na to pytanie odpowie niniejszy artykul.
Prawne aspekty telepracy
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2005, str. 14-17
dr Barbara Krzyskow
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca jest forma organizacji pracy, ktora coraz chetniej jest stosowana w stosunkach pracy zarowno przez pracodawcow jak i pracownikow. Powoduje to, ze coraz czesciej podejmowane sa dyskusje na temat koniecznosci wprowadzenia zmian w prawie dostosowujacych je do tej formy pracy. Artykul jest proba odpowiedzi na pytanie, czy jest potrzebne juz w chwili obecnej wprowadzenie zmian w prawie, czy tez do prawidlowej organizacji telepracy wystarczy odpowiednie wykorzystanie juz obowiazujacych przepisow.
Telepraca osob niepelnosprawnych na otwartym rynku pracy w Polsce
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2005, str. 14-17
dr nauk med. Bozena Kurkus-Rozowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca to nowa forma organizacji pracy dajaca szanse zatrudnienia, zwlaszcza osobom niepelnosprawnym ze znacznym stopniem niepelnosprawnosci, ktore nie maja szans zdobycia pracy na otwartym rynku pracy. Z przeprowadzonych badan wynika, ze sa to glownie osoby z ograniczona mobilnoscia, dobrze wyksztalcone, mieszkajace w duzych miastach. Wyniki badan moga byc wykorzystane w organizowaniu zawodowej rehabilitacji osob niepelnosprawnych, szkoleniach oraz tworzeniu przepisow prawnych.
Psychologiczne, spoleczne i organizacyjne uwarunkowania telepracy
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2003, str. 20-23
mgr. Andrzej Najmiec
Centralny Instytut Ochrony Pracy- Panstwowy Instytut Badawczy
|
|
Telepraca jest nowym sposobem organizacji pracy, ktory rewolucjonizuje dwa zasadnicze aspekty struktury pracy: czas i przestrzen. Jest wiele rodzajow telepracy. Do podstawowych zalicza sie teleprace w domu, teleprace mobilna, teleprace oparta na samozatrudnieniu (np. SOHO - small office home office), centra telepracy oraz teleprace zamienna. W artykule autor stara sie na podstawie przeprowadzanych badan odpowiedziec na pytanie: jakie wlasciwosci organizacyjne i spoleczne oraz jakie cechy indywidualne pracownika warunkuja sukces w telepracy.
Telepraca - szanse, korzysci, uciazliwosci
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 5/2002, str. 21-25
dr n. med. Bozena Kurkus-Rozowska,
dr hab. Maria Konarska prof. CIOP
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Telepraca to nowa forma organizacji pracy, polegajaca na uzyskiwaniu, przetwarzaniu oraz przesylaniu informacji. Jest to praca o charakterze umyslowym, w coraz wiekszym stopniu stwarzajaca wysokie wymagania intelektualne i odpowiedzialnosc. Mozna im sprostac na dobrze zorganizowanym stanowisku, w optymalnych warunkach pracy, ktore sa ksztaltowane zarowno przez czynniki srodowiska materialnego jak i psychospolecznego. Telepraca jest korzystna ekonomicznie dla pracodawcow, jednak niewlasciwie zorganizowana moze stwarzac wiele uciazliwosci dla pracownikow.
|