Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wyzejCIOP
.. | Telepraca | Uwarunkowania telepracy | Telepraca - stan prawny | Zalety i uciazliwosci telepracy | Telepraca osob niepelnosprawnych | Wyniki badan telepracy 2007

TELEPRACA


Telepraca jest nowym sposobem  organizacji pracy, ktory rewolucjonizuje dwa zasadnicze aspekty struktury pracy: czas i przestrzen. Ogromny rozwoj i popularyzacja technik komputerowych i telekomunikacyjnych (jako przyklad mozna wymienic popularnosc Internetu i telefonu komorkowego) stworzyly nowe formy porozumiewania, a tym samym nowe formy pracy "na odleglosc". W celu okreslenia "pracy na odleglosc" w literaturze anglojezycznej wykorzystuje sie dwa terminy bliskoznaczne: telecommuting oraz telework. Pierwszy z nich, czesciej wykorzystywany w Stanach Zjednoczonych, zostal wprowadzony przez Nilles'a na poczatku lat 70. i jest zlepkiem slow tele+communication+ computing. Slowo telecommuting oznacza okresowa prace poza glownym miejscem pracy. Termin teleworkjest pojeciemszerszym i najczesciej oznacza zastapienie dojazdow do pracy przez mozliwosci techniczne urzadzen telekomunikacyjnych i biurowych (np. komputer, telefon, fax).
                                                                                  wiecej...

<b>Przepisy prawne</b> <b>Ksiazki</b> <b>Artykuly</b>
Przepisy prawne
Ksiazki
Artykuly


KSIAZKI i BROSZURY

TELEPRACA
- Jack M. Nilles



Telepraca to przyszlosc. Sprawdzila sie na calym swiecie. Autor - wielki znawca tej tematyki (to on wymyslil ten termin) - opisuje, jak wybrac najlepsza technologie w firmie, jak ustalic reguly formalne i reguly porozumiewania sie (w tym tez te, dotyczace zwiazkow zawodowych), jak oceniac wyniki pracy i jak organizowac warsztat pracy. Porusza problemy zwiazane z doborem odpowiednich pracownikow, a takze z kontrola ich pracy. Udowadnia, ze w takim systemie pracy nie da sie nic osiagnac bez wzajemnego zaufania i bez otwartej komunikacji. Ksiazka jest przeznaczona dla menedzerow wszystkich dzisiejszych firm, a takze dla ludzi zainteresowanych praca w takim systemie.

Format: 17,5 x 24,5 cm
Stron: 363
ISBN: 83-204-2781-9
Rok wydania: 2003
Status: obcy/zewnetrzny
Wydawca: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne


Najwazniejsze uregulowania prawne


ARTYKULY


Wymagania bhp na stanowiskach komputerowych - potrzeba zmian
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2009, str. 18-21

dr inz. Agnieszka Wolska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy


Postep naukowo-techniczny ciagle zmienia warunki pracy na stanowiskach komputerowych oraz daje mozliwosci nowych zastosowan sprzetu komputerowego. W artykule omowione zostaly te zmiany w swietle wymagan dyrektywy 90/270/EWG. Przedstawiono takze propozycje zmian w zapisach tej dyrektywy.

Telepraca - aspekty psychospoleczne
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2007, str. 12-14

mgr Andrzej Najmiec
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy


Telepraca zmienia dwa zasadnicze aspekty pracy: czas i miejsce. Wraz ze zmiana tych wlasciwosci zmienia sie wiele aspektow srodowiska spolecznego i organizacyjnego. Niniejszy artykul ma odpowiedziec na pytanie: co zmienia sie w srodowisku telepracy i co sprzyja wiekszemu zadowoleniu z telepracy i lepszemu samopoczuciu telepracownikow.

Telepraca - nowe problemy prawne do rozwiazania
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2007, str. 4-6

dr Barbara Krzyskow,
dr hab. Maria Konarska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy


Telepraca jest forma organizacji i/lub wykonywania pracy, za pomoca technologii informatycznej, w zwiazku z umowa o prace/zatrudnieniem, gdzie praca, ktora moglaby byc wykonywana w siedzibie pracodawcy, jest swiadczona poza nia, na podstawie stalych zasad. W wyniku przeprowadzonej analizy sytuacji prawnej telepracownika wskazane jest konkretyzowanie praw i obowiazkow stron stosunku pracy specyficznych dla tej formy organizacji pracy, a w szczegolnosci zapewnienie bezpieczenstwa i higieny pracy, przede wszystkim w ukladach zbiorowych i w umowach o prace.

Telepraca - lepiej w domu, czy w biurze?
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 3/2007, str. 6-9

mgr Andrzej Najmiec,
dr med. Bozena Kurkus-Rozowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy


Telepraca zwieksza szanse zatrudnienia osob niepelnosprawnych, starszych, kobiet w ciazy oraz mlodych matek. W stosunku do tradycyjnego systemu organizacji pracy zmieniaja sie dwie zasadnicze wlasciwosci pracy: czas i miejsce. Wplywa to na zmiane warunkow pracy, komunikowania, kontroli itd. Jednym slowem, zmienia sie prawie wszystko - poza pracownikiem. Jak oceniaja teleprace sami telepracownicy - na to pytanie odpowie niniejszy artykul.

Prawne aspekty telepracy
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2005, str. 14-17

dr Barbara Krzyskow
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy


Telepraca jest forma organizacji pracy, ktora coraz chetniej jest stosowana w stosunkach pracy zarowno przez pracodawcow jak i pracownikow. Powoduje to, ze coraz czesciej podejmowane sa dyskusje na temat koniecznosci wprowadzenia zmian w prawie dostosowujacych je do tej formy pracy. Artykul jest proba odpowiedzi na pytanie, czy jest potrzebne juz w chwili obecnej wprowadzenie zmian w prawie, czy tez do prawidlowej organizacji telepracy wystarczy odpowiednie wykorzystanie juz obowiazujacych przepisow.

Telepraca osob niepelnosprawnych na otwartym rynku pracy w Polsce
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2005, str. 14-17

dr nauk med. Bozena Kurkus-Rozowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Panstwowy Instytut Badawczy


Telepraca to nowa forma organizacji pracy dajaca szanse zatrudnienia, zwlaszcza osobom niepelnosprawnym ze znacznym stopniem niepelnosprawnosci, ktore nie maja szans zdobycia pracy na otwartym rynku pracy. Z przeprowadzonych badan wynika, ze sa to glownie osoby z ograniczona mobilnoscia, dobrze wyksztalcone, mieszkajace w duzych miastach. Wyniki badan moga byc wykorzystane w organizowaniu zawodowej rehabilitacji osob niepelnosprawnych, szkoleniach oraz tworzeniu przepisow prawnych.

Psychologiczne, spoleczne i organizacyjne uwarunkowania telepracy
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2003, str. 20-23

mgr. Andrzej Najmiec
Centralny Instytut Ochrony Pracy- Panstwowy Instytut Badawczy


Telepraca jest nowym sposobem organizacji pracy, ktory rewolucjonizuje dwa zasadnicze aspekty struktury pracy: czas i przestrzen. Jest wiele rodzajow telepracy. Do podstawowych zalicza sie teleprace w domu, teleprace mobilna, teleprace oparta na samozatrudnieniu (np. SOHO - small office home office), centra telepracy oraz teleprace zamienna. W artykule autor stara sie na podstawie przeprowadzanych badan odpowiedziec na pytanie: jakie wlasciwosci organizacyjne i spoleczne oraz jakie cechy indywidualne pracownika warunkuja sukces w telepracy.

Telepraca - szanse, korzysci, uciazliwosci
"BEZPIECZENSTWO PRACY - nauka i praktyka" 5/2002, str. 21-25

dr n. med. Bozena Kurkus-Rozowska,
dr hab. Maria Konarska prof. CIOP
Centralny Instytut Ochrony Pracy


Telepraca to nowa forma organizacji pracy, polegajaca na uzyskiwaniu, przetwarzaniu oraz przesylaniu informacji. Jest to praca o charakterze umyslowym, w coraz wiekszym stopniu stwarzajaca wysokie wymagania intelektualne i odpowiedzialnosc. Mozna im sprostac na dobrze zorganizowanym stanowisku, w optymalnych warunkach pracy, ktore sa ksztaltowane zarowno przez czynniki srodowiska materialnego jak i psychospolecznego. Telepraca jest korzystna ekonomicznie dla pracodawcow, jednak niewlasciwie zorganizowana moze stwarzac wiele uciazliwosci dla pracownikow.

Na gore strony

Siedziba instytutu
Strona glownaIndeks slowStrona BIPCIOP